Terug naar overzicht

Dienstbeschrijving VDSL

Dit document bevat de dienstbeschrijving van de VDSL Standaard. De afkorting VDSL staat voor Very-high Digital Subscriber Line, een techniek waarmee het mogelijk is om over de koperen telefoonlijn datatransmissies te laten lopen (met hogere snelheden dan ADSL), waarbij de downloadsnelheid hoger is dan de uploadsnelheid.

Wat is VDSL Standaard?

VDSL Standaard is een VDSL-dienst waarmee een thuiswerkplek of een kantoorlocatie voorzien kan worden van een stabiele verbinding met het internet. Naast de VDSL Standaard zijn ook de varianten VVDSL, BVDSL en VPLUS verkrijgbaar (indien leverbaar op de gekozen locatie).

VDSL Standaard heeft de volgende kenmerken:

  • Keuze uit snelheden tot maximaal 100Mb down en 30Mb up
  • Entry kwaliteit (geen harde garantie op bandbreedte)
  • 80% Landelijk dekkend VDSL netwerk
  • 1 Vast IPv4 Adres (Internet)
  • /64 vaste IPv6 Adressen
  • SLA (B)est effort (N)ext business day en (A)lways on
  • Contractduur is 12 maanden, tenzij in het product anders aangegeven
  • Verbinding op basis van DLM of G.INP+SRA
  • Levering op basis van non-linesharing (VRK toeslag)
Benodigdheden voor een VDSL verbinding

Om een VDSL-verbinding mogelijk te maken moet er bij de eindgebruiker een VDSL-router geplaatst worden. Deze router communiceert via koperdraden met de wijkcentrale (MDF) of met een straatkabinet (SDF) welke het verkeer via glasvezel routeert naar een MDF. Vanuit de MDF-locatie wordt het verkeer gerouteerd naar één van de interconnectie-punten van het onderliggende operator-netwerk. In de wijkcentrale wordt telefonie en data gesplitst. De data wordt vervolgens naar de DSLAM gestuurd van waaruit het verkeer wordt gerouteerd naar de interconnectie-punten van het onderliggende operator-netwerk. De telefonie gaat door naar het analoge (of ISDN2) telefonieplatform van KPN.

NB. Met telefonie wordt in dit kader de analoge telefonie van KPN bedoeld, geen hosted IP Telefonie of SIP-trunks; deze worden beschouwd als “Data”.

Gebruik van het kopernetwerk van KPN

VDSL wordt opgeleverd op basis van koperparen in de grond tussen de wijkcentrale van KPN en de locatie waar een verbinding geleverd moet worden, de “local loop”. Deze koperdraden zijn in het bezit en in beheer van KPN. ViPro Services heeft derhalve geen directe invloed op de kwaliteit of lengte van deze aderparen.

Non-linesharing (NLS)

Om de kwaliteit van de VDSL-verbinding te kunnen waarborgen kunnen deze verbindingen alleen via NLS worden aangeboden. Bij non-linesharing wordt een VDSL opgeleverd op basis van het gebruik vastrecht koper. Bij new line service geeft ViPro Services opdracht aan KPN om een nieuw koperpaar aan te leggen waarbij de kosten een vooraf bepaald bedrag niet mogen overschrijden. (New line service type 1, new line service type 2 of new line service type 3). Er worden maandelijks kosten voor vastrecht koper (VRK) in rekening gebracht voor het gebruik van het koperpaar van KPN. De actuele kosten voor VRK staan vermeld in de ViPro Ordertool. Wanneer een verbinding actief is en de onderliggende analoge telefoonlijn wordt opgezegd dan zal ViPro Services daarna het VRK-tarief in rekening brengen.

Koppelvlak bij de eindgebruiker

VDSL wordt geleverd tot op het IS/RA punt bij de eindgebruiker. Vaak zit dit punt in een meterkast of technische ruimte en wordt dit verlengd naar een huiskamer of locatie in een bedrijfspand. De interne bekabeling is geen onderdeel van de dienst. Het fysieke koppelvlak bij de eindgebruiker zal zijn:

  • Een KPN 4-punts telefoniestekker die voldoet aan ETS 300 001, section 8.2, Note 8.2 (NL) 1
  • of een miniatuur RJ 11/12 modular jack interface
  • of een combinatie van de bovenstaande twee
  • of een IS/RA blok bij bedrijfsverzamelgebouwen
  • of een IS/RA punt in een woning/bedrijfspand

Bij het leveren van een wandcontactdoos bij een nieuwe lijn (optioneel) wordt een 4-punts telefoniestekker geleverd met een RJ 11 modular jack interface.

VDSL aanvragen

De partner dient ViPro Services te voorzien van essentiële informatie voor de te leveren VDSL aansluitingen:

  • Eindgebruikers informatie: Naam en telefoonnummer technisch contactpersoon
  • Installatie adres

De annex specificeert de implementatie van het VDSL-protocol. Voor VDSL op basis van analoge telefonie geldt Annex A.

VDSL-aansluitingen migreren

Het is mogelijk om een reeds aanwezige VDSL-aansluiting van een andere ISP te migreren naar een VDSL-aansluiting van ViPro Services. Hierbij dient bij aanvraag van de verbinding het service ID opgegeven te worden. Het service ID kan door de contractant van de huidige verbinding worden verkregen bij de latende ISP. De contractant is zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van eventuele lopende contracten bij zijn huidige provider. Dat gebeurt niet automatisch door het weg migreren van de verbinding.

Levertijden van een VDSL-verbinding

De levertijd van een VDSL-verbinding is onder meer afhankelijk van de ter beschikkingstelling van de Local Loop door KPN. Elke vertraging in de levering van de DSL-verbinding die voortkomt uit de vertraagde ter beschikking stelling door KPN van de Local Loop, valt niet onder de verantwoordelijkheid van ViPro Services.

CPE

De CPE (Customer Premises Equipment ofwel het modem van de eindgebruiker) en de eventuele splitter, zijn geen onderdeel van de VDSL dienstverlening. Dit is de verantwoordelijkheid van partner.

Service Level Agreements

Een Service Level Agreement (SLA) is een overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarin de afspraken over het niveau van de dienstverlening zijn vastgelegd.

VDSL is beschikbaar in de volgende SLA varianten:

  • SLA B (best effort)
  • SLA N (next business day)
  • SLA A (always on)

Wat is de kwaliteit van VDSL?

De kwaliteit van een VDSL is hoog, maar afhankelijk van twee factoren:

  • De lengte van de koperdraad tussen de KPN nummercentrale (of een straatkabinet) en het aansluitadres
  • Daarnaast is ook de kwaliteit van de koperdraad bepalend voor de kwaliteit van de DSL verbinding.

Andere ARTIKELEN

WLR
Support
Dienstbeschrijving VDSL